En blondins dagbok

Midsommarafton 2012

Kategori: Festligheter

Härligt att få vakna och se att solen skiner och att det redan är 16+ grader ute och klockan är 08.30. Två år i rad har det annars regnat över oss på midsommar, så det här var på tiden.

Klockan 11.00 var det dags för mig att börja förbereda midsommarmaten.
Började med att lägga en burk med kondenserad mjölk i en kastrull, den ska ju koka i 2.5-3 tim.

Pappa dök upp runt kl 11.00 för att hjälpa Magnus att snickra upp den sista panelen på baksidan. Och vid 14-tiden så dök mamma upp med varsin "midsommar-present" åt alla =) Tack snälla mamma! Jag fick en strandväska och Magnus och pappa fick varsin deo + duschkräm.
Jag och mamma hjälptes åt med att förberdea, fixa och duka tills det var dags att njuta av den underbara midsommarmaten.

Efter att vi hade ätit upp allt som är på bilderna så var det ingen som var sugen på att grilla (som var tanken). Alla var för mätta och belåtna, så vi får spara grillningen tills imorgon =)




Efterrätten jag ska bjuda på idag hittade jag i en recepttidning, en koladröm med daimgrädde och jordgubbar.



Gjorde en paj med salami, getost, pinjenötter, grillad paprika och ruccola.



En sommarsallad gjord på salladsmix, grön kokt sparris, sockerärtor, salladslök, rädisor, jordgubbar och fetaost. Samt en vinigrätt på balsamvinäger, olivolja, flingsalt och peppar.



Härliga ägghalvor med majonäs, röd rom, handskalade räkor och gräslök.



Laxrullar med romröra.



Våran dukning gick i ceriserosa och andra somriga färger.



Bakade även foacciabröd med coctailtomater, basilika och flingsalt.



Alkoholfri bål med äppelcider, fläder/citron-saft, is, jordgubbar och citron. Somrigt och fräscht!



Skål och glad midsommar från mig....



Så här blev midsommarefterrätten, söt och god precis som jag trodde ;)



Jag och min älskling (jag = rund och go). Nästa midsommar då är vi tre ;) ♥



Min mage ♥



Kommentarer


Kommentera inlägget här: