En blondins dagbok

Vila upp sig lite

Kategori: Filmtips

Tisdagen den 1/5-2012

Då var det redan första maj, tänk vad tiden går fort. Så snart är sommaren äntligen här, längtar så. Längtar efter sommar, sol, bad, semester, ledighet och vår lilla bebis.
Idag och imorgon onsdag är jag ledig, känns riktigt skönt. Tänker inte göra mycket, bara vara.

Klockan 09.00 i morse så åkte svärmor och svärfar hem. Tack för den här gången. Tack för all hjälp som vi har fått, hoppas vi ses snart igen.

Min älskade Magnus har varit lite halv krasslig de senaste dagarna, snorig och förkyld. Så idag fick bli en riktigt lugn förmiddag. Tog en tur till Bollnäs vid lunchtid för att ta med mamma och pappa på café Lilla K. Det var riktigt bra väder, solen sken och det var varmt och skönt. Köpte varsin lunch/fika och satte oss ute på deras uteservering och myste.

När vi kom hem senare så kröp vi ner i soffan och tittade på filmen "Hungerspelen".
Jag har ju läst så mycket om den filmen/boken, ska tydligen vara en riktigt succé. Köpte boken för några dagar sedan och började läsa, men efter ca 70 sidor så kände jag att det inte var något för mig. Så jag gav upp och bestämde mig för att se filmen i stället.

Boken

 

Filmen



Om filmen/boken:
Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!

Katniss Everdeen är fjorton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn som dras i lottningen i distrikt tolv är Primrose Everdeen, och Katniss ser ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen...

Så tyckte jag:
Att jag ger upp en bok efter 70 sidor säger väl allt. Dett var inte något för mig. Jag kan verkligen inte förstå uppståndelsen och succén över denna bok/film.
Om det är någon som inte håller med mig så får ni gärna skriva och berätta vad som är så bra med boken/filmen?

++

Magnus var så hängig ikväll så han bestämde sig för att ringa och sjukanmäla sig imorgon. Det kan han nog behöva, vila upp sig och se till att bli frisk och kry igen. Jag börjar också känna mid dålig, förkyld. Det rinner i näsan, nyser gör jag hela tiden och känner mig allmänt trött och slut (orkeslös).

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: