En blondins dagbok

Baka Baka liten kaka

Kategori: All about me

Måndag den 26/3-2012

Ledig idag igen, känns så där. Har ingenting inplanerat och ingenting att göra, så tråkigt.
Skulle hellre vara ledig på helgerna, i allafall varannan helg. Mitt i veckan är ju så där, speciellt när man inte har något att göra.

Hade tur som fick lunchsällskap av älsklingen efter att jag hade varit iväg och storhandlat. När han åkte och jobbade igen så ställde jag mig vid spisen. Dags att laga mat och göra lunchlådor för hela veckan. Jag gjorde laxbiffar med potatis och örtsås, samt wienerschnitzlar med ärtor, potatis och sås. Gjorde även en härlig och saftig sockerkaka.

 


Recept:

3 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
75 g smält smör
1 dl mjölk
3 dl mjöl

Gör så här:

Smörj och bröa en form.

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ägg och socker pösigt

Tillsätt vaniljsocker och bakpulver och vispa vidare.

Tillsätt mjöl och vispa försiktigt.

Smält smör, häll i mjölken och sedan i med detta i smeten. Vispa till en jämn smet.

Grädda den i nedre delen av ugnen i ca 45 min.

Ät och njut.....


Senare på kvällen när jag precis klivit ur duschen ringde min vän Helena och frågade om jag ville med ut och gå. Och det gjorde jag, under tiden så målade älsklingen om alla dörrar och dörrfoder nere i gillestugan.
Han är så duktig och händig min älskade Magnus.

Efter promenaden så var det skönt att komma in och ta en kopp te tillsammans med den nybakade sockerkakan som riktigt smälte i munnen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: