En blondins dagbok

Karpaltunnelsyndrom och gravid

Kategori: I väntans tider

Onsdagen den 13/6-2012

Har fått en remiss av min läkare till en arbetsterapeut som är expert på händer i Gävle.
Så klockan 07.20 så hämtade jag upp pappa som var snäll och följde med mig dit. Klockan 08.45 hade jag fått tid, så det blev en tidig morgon.
Hon gjorde lite olika tester och frågade mig en massa saker och kom då fram till att jag har någont som heter "karpaltunnelsyndrom". Vilket man tydligen kan få när man är gravid och samlar på sig vätska.
Fick handskar som påminner om stödstrumpor samt skenor som jag ska prova att sova med, eftersom det är på natten som det är värst och mina domningar kommer.
Håller tummarna på att detta ska fungera och bli bättre, för i värsta fall så kan man behöva operera detta. Och det vill jag verkligen inte!!!

Om Karpaltunnelsyndrom:

Det är vanligt att man får stickningar och domningar i fingrarna, framför allt på natten. Om besvären känns i tummen, pekfingret, långfingret och eventuellt ringfingret kan det vara karpaltunnelsyndrom, som är vanligt men sällan allvarligt.

Karpaltunneln är en kanal som bildas mellan flera ben och ett kraftigt ledband i handloven. Genom den går en viktig nerv och senor till fingrarnas muskler. Karpaltunnelsyndrom orsakas av att utrymmet minskat och nerven och senorna kommit i kläm. Om trycket är kraftigt eller långvarigt kan nerven skadas. Karpaltunnelsyndrom kan innebära ett hinder i vardagen, om man får nedsatt känsel, får ont eller blir fumlig.

Om man är gravid eller har ett arbete med upprepande handrörelser där man använder mycket kraft i handen, ökar risken att man får karpaltunnelsyndrom. Besvären är vanligare hos kvinnor än hos män, och vanligast i medelåldern.

Besvären kan ibland vara tecken på andra sjukdomar, till exempel minskad hormonproduktion från sköldkörteln.

Vanligt hos gravida

Hos gravida kvinnor är karpaltunnelsyndrom relativt vanligt, främst från sjätte graviditetsmånaden och framåt. Orsaken är de hormonförändringar som man får under graviditeten. Obalansen i hormonerna påverkar kroppens vätskebalans och kan göra att det samlas mer vätska i kroppens vävnader. Det kan i sin tur orsaka tryck på nerven.
Symtomen är också vanligare om man har ledgångsreumatism eller minskad hormonproduktion från sköldkörteln, hypothyreos.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: