En blondins dagbok

Gravid vecka 27

Kategori: I väntans tider

Bebisen 

Du går nu in i den tredje trimestern och din bebis är c:a 24 cm lång från huvud till rumpa och 38 cm lång totalt! Den här stora lilla varelsen väger nu omkring 1200 gram, eller 1.2 kg! Den kommer dessutom att öka ordentligt i vikt under den sista trimestern, även om den inte blir så mycket större.

 Om din bebis föddes nu skulle den ha mer än 90% chans att överleva. Även om den är långt ifrån färdigutvecklad så skulle den ha goda chanser att klara sig med rätt vård. Du har ännu ungefär 13 veckor kvar av din graviditet och under denna tiden kommer bebisen att fortsätta växa och utvecklas. Det är avsaknad av underhudsfett och surfaktant i lungorna som gör att bebisen behöver ligga i kuvös för att hålla kroppstemperaturen uppe och få hjälp att andas med respirator, men även andra organ som hjärna, lever och immunsystem är underutvecklade och kan ställ till komplikationer vid för tidid födsel.

Du

Livmodern har nu vuxit så mycket att dess översta del befinner sig 7 cm ovanför naveln. Det är viktigt att du tar god hand om dina tänder. Gravida utvecklar lätt plack, och om du redan har plack kommer problemen sannolikt att förvärras om du inte sköter om dina tänder. Borsta ordentligt och använd lämplig munskölj för att minska risken att drabbas.

Jag

Jag når bra förutom att jag känner mig trött, orkeslös och matt till och från. Ibland så illa att jag brister ut i gråt bara ändå och Magnus undrar vad jag håller på med =) Dessa hormoner ;)
Känns skönt att jag går på semester nu, behöver verkligen vila och hoppas att det kommer att hjälpa mig att sova bättre.
På ♥ är det full fart, har en livlig bebis i magen som verkar tycka om när man pratar med den, spelar musik och äter.
Största problemet nu är mina stackars händer/handleder/fingrar som domnar och värker...
Annars så känner jag mig lycklig....ca 13 veckor kvar nu tills vårt ♥ kommer.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: