En blondins dagbok

Besök av kollegan

Kategori: Recept

Måndagen den 13/8-2012
 
I natt har jag inte sovit något vidare igen, vrider och vänder på mig, fick springa på toa ett antal gånger och så var jag natthungrig. Så idag fick det bli sovmorgon =) Skönt och välbehövligt då jag sover som bäst efter kl 05.00.
Åkte ner en snabbis på affären för att laga till lunch åt Magnus som kommer hem vid 12.00 för att göra mig lunchsällskap.
Provade att göra en ny kycklingrätt med curry och klyftpotatis, det blev mycket gott.
 
Recept
 
700 g kycklinginnerfiléer ( 1 påse)
1 röd paprika
1 gul paprika
½ purjolök
2 vitlöksklyftor
salt
paprikapulver
olivolja
 
3 dl creme fraiche
1 msk curry
1 dl chilisås
½ tsk cayennepeppar
1 dl grädde
 
Gör så här:
1. Lägg filéerna i en ugnsfast form och krydda med lite salt och paprikapulver. Ringla lite olivolja över. Sätt in i ugnen på 225-250 grader tills kycklingen helt genombakad. Ta ut formen ur ugnen.
 
2. Hacka paprika och purjo och pressa vitlök och lägg alltihop som ett täcke över kycklingen och ringla lite olivolja över grönsakerna och sätt sedan tillbaka formen in i ugnen. Baka i ugnen tills grönsakerna blivit mjuka. Under tiden kan du blanda ihop såsen.
 
3. Vispa ihop creme fraiche, chilisås, curry, cayennepeppar och grädde i en skål. När grönsakerna är mjuka i ugnen så häll såsen i ugnsformen och blanda alltihop väl. Sätt in i ugnen i ca 5 minuter till tills såsen blivit varm.
 
4. Servera tillsammans med klyftpotatis och sallad.
 

Senare på eftermiddagen fick jag besök av min kollega Lotta och hennes dotter Sofie. Bjöd dem på fika (svängde ihop en sockerkaka lite fort + att jag hade kokosbollar + kakor hemma). Det var första gången någon av mina kollegor var hem till mig, så det var riktigt trevligt och roligt. De tyckte att vi hade så fint hemma och ville gärna komma och hälsa på fler gånger.
 
Fick även besök av min vän Helena som hittade hit igen (har inte träffat henne på minst 6-7 veckor om inte längre).
Hon blev kvar här rätt så länge så det var trevligt, vi hade mycket att ta igen och prata om efter så lång tid.
 
Resten av kvällen tillbringade jag i soffan, började läsa en ny bok "Till offer åt Molok" av Åsa Larsson.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: