En blondins dagbok

En lång historia om att förstå att jag verkligen är gravid

Kategori: I väntans tider

Första advent förra året (2011) så var jag och Magnus på besök i skövde. Hela veckan innan hade jag känt mig ovanligt trött, illamående, känslig på dofter mm. Men gravid kan jag väl ändå inte vara?

På vägen hem igen så svängde vi förbi McDonalds och jag höll verkligen på att spy av doftern av nyfriterade strips. Och då tog vi beslutet om att åka förbi ett apotek och köpa ett grav. test. Sprang in på Media Market i Örebro och kissade på stickan, stoppade den i påsen och hoppade in i bilen. Efter ca 10 min bad jag Magnus titta på den, och den visade bara ett sträck. Inte gravid, vilken lättnad.

 Men då kom ju nästa fundering upp, vad är det för fel på mig då? Ingen mens, ömma tuttar, känsligt doftsinne, illamående osv....Jag måste vara sjuk, allvarligt sjuk, kanske har jag fått cancer? Det var inga roliga tankar som snurrade då, allt hade varit så mycket enklare om jag bara visste.

Detta höll i sig så en vecka senare gjorde jag ytterligare ett test och även denna gång kissade jag negativt.

Åkte till Thailand som planerat den 6/1-12 tillsammans med Magnus, mamma och pappa. Första veckan där nere åt jag som en häst och fick smeknamnet "hungran" av allihopa. Och andra veckan då vände det och jag tappade aptiten helt, ville bara äta frukt och sallad. Var konstant trött under dessa veckor, så efter stranden så tog jag "siesta/vilade" någon timme innan det var dags att gå ut och käka osv. Fick även halsbränna och höll på spy några gånger. Men fick bara höra, va där det för fel på dig? Är du inte gravid då?
Nej jag är inte gravid!

När vi kom hem igen så tänkte jag, nu får det vara nog. Nu måste jag ta tag i saken, ringa barnmorskan, gyn, läkare mm så de får kolla vad det är för fel på mig.

Sagt och gjort ringde barnmorskan och bad om att få ett piller utskrivit som sätter igång ägglossningen och mensen. Men fick svaret, är du inte gravi då? Nej det är jag inte, har gjort 2 tester för ca 4 veckor sedan berättade jag. Men då tycker jag att du gör ett tredje också innan du kommer till mig och får ett piller.

Bad Magnus köpa med ett grav.test på vägen hem från jobbet.
Kissade på stickan och la den på diskbänken medan jag lagade mat och bad Magnus hålla lite koll på den.
Jag visste ju redan svaret, jag är inte gravid.

Men den här stickan såg inte ut som de andra två stickorna som jag hade kissat på, den här hade tydligen två sträck!
Det måste vara något som är fel, detta kan ju inte stämma?!



Jag trodde verkligen att vi såg fel, att det ena sträcket kanske var lite svagt och otydligt ändå, eller? Tänkte t.o.m. gå över till grannen och fråga hur många sträck hon såg, detta kan ju inte vara sant?
Brydde oss inte så mycket mer om detta utan jag bestämde mig för att ringa barnmorskan imorgon bitti igen och fråga om jag fick komma och göra ett "riktigt" grav.prov hos dem.
Vilket jag också fick =)

Men deras sticka visade också två sträck, så det var inget fel på den som jag hade kissat på igår. Jag är tydligen med barn, gravid! Helt galet, hur? när? var?

Skulle ha käkat lunch med min vän Helena i stan men jag blev så chockad av beskedet så jag satte mig i bilen och storgrinade och åkte raka vägen till Magnus jobb och bad honom komma ut och möta mig.
Söndergråten och helt förstörd kramade jag om honom och berättade att han skulle bli pappa, att vi skulle bli föräldrar. Han kramade om mig och hela han skakade. Och där stog vi inne på deras gym på sjukgymnastavdelningen på hälsocentralen och kramades, mina tårar sprutade och Magnus tröstade mig och sa att allting kommer att gå bra, det här fixar vi, älskar dig mamma Linda sa han och flinade ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: